Sunday, November 5, 2017

බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය යනු

බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය යනු විවිධ සංස්කෘතික පසුබිම්වල සිටින පුද්ගලයින්ගේ ඉතිහාසය, පෙළ, වටිනාකම්, විශ්වාසයන් සහ ඉදිරි දර්ශනයන් ඇතුළත් වන ඕනෑම ආකාරයක අධ්යාපනයක් හෝ ඉගැන්වීමක් වේ. උදාහරණයක් ලෙස, පන්ති කාමරයේදී, ගුරුවරුන් විසින් කිසියම් පංතියක සිසුන්ගේ සංස්කෘතික විවිධත්වය පිළිබිඹු කිරීමට පාඩම් නවීකරණය කිරීමට හෝ අනුයුක්ත කිරීමට හැකිය. බොහෝ අවස්ථාවන්හීදී "සංස්කෘතිය" යනු පුළුල් ලෙස අර්ථ විවර කර ඇති  ජාතිය, භාෂාව, ආගම, පන්ති, ස්ත්රී පුරුෂ භාවය, ලිංගික දිශානතිය හා "සුවිශේෂත්වය" යන්නයි.
සාමාන්යයෙන් කතා කරන්නේ බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය පදනම් වන්නේ අධ්යාපනයේ සාධාරණත්වය පිළිබඳ පතිපත්තිය මතය. සංස්කෘතිය කුමක් වුවත්, විවිධ සංස්කෘතික පසුබිම් වලින් සිසුන්ට අධ්යාපනික අවස්ථා සහ සාර්ථකත්වයන් සඳහා ඇති බාධක ඉවත් කිරීමට එය උත්සාහ කරයි. ප්රායෝගිකව, අධ්යාපනික ප්රතිපත්ති, වැඩසටහන්, ද්රව්ය, පාඩම් සහ උපාය මාර්ගික භාවිතයන් විවිධාකාර සංස්කෘතික දෘෂ්ටිකෝණයකට හෝ ප්රමාණවත් නොවන ආකාරයේ අධ්යාපනික ප්රතිපත්ති අනුගමනය කිරීම හෝ ඉවත් කිරීමට අධ්යාපනඥයින්ට හැකිය. බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය ද සිසු සිසුවියන් ඉගෙන ගන්නා හා සිතන ආකාරය ඔවුන්ගේ සංස්කෘතික අනන්යතාව සහ උරුමය ගැඹුරින් බලපා ඇති අතර, සංස්කෘතික විවිධාකාර සිසුන්ට ඉගැන්වීම සඳහා ඔවුන්ගේ සංස්කෘතික පසුබිම අගය කිරීම හා පිළිගත් අධ්යාපනික ප්රවේශයන් අවශ්ය වේ. මේ ආකාරයෙන්, බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය අරමුණු කරන්නේ, සියලුම සිසුන්ගේ ඉගෙනීම හා සාර්ථකත්වය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා, විශේෂයෙන්ම සංස්කෘතික කණ්ඩායම්වල ශිෂ්යයන් ඓතිහාසිකව අඩු අයුරින් නියෝජනය වන හෝ අඩු අධ්යාපනික ජයග්රහණ හා අත්දැකීම්වලින් පීඩා විඳීමයි.
ශිල්පීය, විවිධ සංස්කෘතික පසුබිමක සිට සිසුන්ට තේරුම් ගත හැකි පාඨ, ද්රව්ය, නිර්දේශ හා ඓතිහාසික උදාහරණ ඇතුළත් විය හැකිය, හෝ ඔවුන්ගේ සංස්කෘතික අත්දැකීම් පිළිබිඹු කරන, ස්ත්රී, ආබාධිත හෝ සමලිංගික වූ ඓතිහාසික චරිතයන් පිළිබඳව සිසුන්ට උගන්වන (පසුගිය දශක කිහිපය තුළ අඩු පොදු භාවිතයක්). එක්සත් ජනපදයේ පාසැල්වලින් සාම්ප්රදායිකව පාඨකයන්, ඉගෙනුම් ද්රව්ය සහ සංස්කෘතික උදාහරණ භාවිතා කරනු ලබන්නේ ඇමරිකානු හෝ යුරෝ කේන්ද්රික දෘෂ්ටි කෝණයකින් වන අතර, වෙනත් සංස්කෘතික අපේක්ෂාවන් බොහෝ විට නොපවතිනු ඇත. එබැවින්, මෑත කාලීනව ආගාමිකයන් හෝ ශිෂ්යයන් වැනි ශිෂ්යයින් වැනි ශිෂ්යයින්ට, උදාහරනයක් ලෙස, සමහර ශිෂ්යයන් නොසලකා හරින ලද හෝ නොසලකා හැර ඇති සංස්කෘතික හෝ භාෂාමය බාධක හේතුවෙන් අධ්යාපනික අවාසි තත්වයට පත් විය හැකිය.
බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය පාසැල් තුළ සිදු විය හැකි නියෝජන ක්රම කීපයක් පහත දැක්වේ.

    
ඉගෙනුම් අන්තර්ගත: පෙළ හා ඉගෙනුම් ද්රව්ය විවිධ සංස්කෘතිමය දෘෂ්ටිකෝණයන් හා ආශ්රේයන් ඇතුළත් විය හැකිය. නිදසුනක් වශයෙන් උතුරු ඇමරිකාවේ යටත් විජිතවාදය පිළිබඳ පාඩමක් යුරෝපීය පදිංචිකරුවන්, දේශීය ඇමෙරිකානුවන් සහ අප්රිකානු වහලුන් වැනි විවිධ සංස්කෘතික විවිධාකාර සලකා බැලීමට හැකිය.
    
ශිෂ්ය සංස්කෘතිය: ගුරුවරුන් සහ වෙනත් උගතුන් පාසැලේ සිසු සිසුවියන්ගේ සංස්කෘතික පසුබිම ගැන ඉගෙන ගත හැකි අතර, ඔවුන්ගේ පෞද්ගලික සංස්කෘතික ආකල්ප හා උරුමයන් වලට අදාළ ඉගෙනුම් අත්දැකීම් සහ අන්තර්ගතයන් හිතාමතාම ඇතුළත් කර ගත හැකිය. පංතිවල සිටින වෙනත් සිසුන්ගේ සංස්කෘතික පසුබිම ගැන ශිෂ්යයින්ට දිරිගන්වනු ලබන අතර, විවිධ සංස්කෘතිවල සිසුන්ට ඔවුන්ගේ සංස්කෘතික අත්දැකීම් සාකච්ඡා කර බෙදාහදා ගැනීමට ඉඩ ලබා දේ.
    
විවේචනාත්මක විශ්ලේෂණය: ප්රාග් ඓතිහාසික හෝ පක්ෂග්රාහී ද්රව්ය හඳුනාගත හැකි අයුරු හඳුනා ගැනීමට ඉගෙනුම් ද්රව්ය හිතාමතාම අධිෂ්ඨානශීලීව ගුරුවරුන්ට හැකිය. අධ්යාපනවේදීන් සහ ශිෂ්යයන් දෙදෙනාම තමන්ගේම සංස්කෘතික උපකල්පන විශ්ලේෂණය කළ හැකි අතර, ඉගෙනුම් ද්රව්ය, ඉගැන්වීම් පුරුදු, හෝ පාසල් ප්රතිපත්ති සංස්කෘතික අනුග්රහයන් පිළිබිඹු කරන අයුරු සහ ඒවාට පක්ෂපාතීත්වය තුරන් කළ හැකි ආකාරය ගැන සාකච්ඡා කළ හැකිය.
    
සම්පත් වෙන් කිරීම: බහු පාර්ශවීය අධ්යාපනය සාමාන්යයෙන් සාධාරණත්වය පිළිබඳ මූලධර්මය මත පදනම් වී ඇත. අධ්යාපනික සම්පත්, වැඩසටහන් සහ ඉගෙනුම් අත්දැකීම් බෙදා හැරීම හා බෙදා හැරීම, අවශ්යතාවය හා සාධාරණත්වය මත පදනම් විය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස, ඉංග්රීසි භාෂාවේ ප්රවීණත්වය නොලබන සිසුන් ද්විභාෂා සැකසීම් සහ ද්විභාෂා පාඨ කියවා ඉගෙන ගත හැකි අතර, ඔවුන්ගේ ඉංග්රීසි කතාකරන සමානයන් වඩා සාපේක්ෂව වැඩි උපදෙස් ලබා ගත හැකි වනු ඇත. එම නිසා ඔවුන් අධ්යාපනික වශයෙන් හෝ පාසල් හැර යාම නොපැවැත්වීමට ඉඩ ඇත. භාෂා සීමා කිරීමයි.

No comments:

Post a Comment