ශී ලංකාවේ පාසල් තුල බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනය කොතරම් දුරට කියාත්මක වන්නේ ද?
සෑම ළමයකුටම ස්වකීය අධ්යාපන කාර්යයේදී සම අවස්ථා ලබාදීම පතීපත්තියක් ලෙස පිළිගනු ලැබේ. මින් අදහස් වන්නේ වයස, දක්ෂතා හා අභියෝගතාවයන් අතින් ඵක සමාන වු සෑම දෙනාටම සමාන වු අවස්ථාවන් සැලසීමයි.
නමුත් පන්ති භේද , භාෂා භේද, ජාති , වර්ණ ,කුල භේද, විවිධ පාසල් වර්ග, දේශපාලන, ආර්ථික හා සමාජීය වශයෙන් පවතින භේද නිසා අධ්යාපනයේදී ද විවිධ බාධක පැන නැගී ඇත. මෙවැනි බාධක මධ්යයේ අධ්යාපනයේ සම අවස්ථා සලසාදීමට ශී ලංකාව දරණ ප්රයත්නය ද අපේක්ෂිත පරිදි මෙතෙක් සාර්ථක වී නැත. වාර්ගික,ආගමික, විවිධ භාෂා කථා කරන සහ වෙනත් ජන කොටස් ඇතුළු සියලු ලාංකිකයන් අතර සහයෝගය හා විශ්වාසයන් නංවාලීමෙන් ජාතියේ සමගිය තහවුරු කිරීමට ඉගැන්වීම,අධ්යාපනය ලබා දීම සෑමට සාධාරන විය යුතුය. එහිදී බහු සංස්කෘතික සමාජය තුළ විවිධතා දක්නට ලැබෙන අතර අධ්යාපනයේදී සාක්ෂාත් කර ගැනීමට අපේක්ෂා කරන නීශ්චිත අරමුණු සාර්ථකව ඉටු නොවූ විට විවිධ අධ්යාපනික ගැටලු මතු වේ.
ආර්ථික බලපෑම
සැමට අධ්යාපනය ලබා දීම හා සම අධ්යාපන සංකල්පය කොතෙක් වැදගත් වුවද අපේක්ෂිත මටිටමින් බොහෝ අවස්ථාවන්හි එවා කීයාත්මක නොවුණ බැව් පෙනේ. ප්රාතමික අවදියේ සිට විශ්ව විද්යාල උපාධිය ලබා ගැනීම දක්වා නිදහස් අධ්යාපනය ලබා ගැනීමේ අයිතිය තිබුණ ද දැනට පවතින ආර්ථික තත්ත්වය හා සමාජ ක්රමය සංවර්ධනාත්මක පසුතලයක් මේට නොසපයයි. අධ්යාපනයේ වරප්රසාදයන්ගෙන් උපරීම ඵල නෙලා ගැනීමට අතයවශය වුවද දිළිඳු ජනතාවට නොහැකි වී ඇත.
නව අධ්යාපන පර්තිසංස්කරණයන්හී පර්මුඛ ලක්ෂණයක් වන්නේ සෑමට අධ්යාපනය සලසාදීමේ හා සම අධ්යාපන අවස්ථා සලසා දීම කෙරෙහි යොමු කර ඇති අවසානයයි. නුගත්කම සහමුලින්ම තුරන් කිරීමට ශී ලංකා ආන්ඩුවක්රම වියවස්ථාව මගින් රාජ්ය ප්රතිපත්තියක් ලෙස පිළිගෙන ඇත.
බහු සංස්කෘතික රටක් වන ශී ලංකාවද එක්සත් ජාතීන්ගේ ළමා අයිතිවාසිකම් පර්ඥතියට අත්සන් තැබීමෙන් සියලු දරුවන්ට අධ්යාපන පහසුකම් ලබා දීමට රජය බැදී සිටි නමුත් එහි විෂමතාවයන් රාශීයක් දක්නට ලැබේ.
කුල භේද, පංති භේද, ජන වර්ගය වැනි
හේතු නිසා ශිෂ්යයින්ට අධ්යාපනයේදී නොලැබෙන අවස්ථා අවම කර ගැනීමට සියලු පාර්ශවකරුවන් වගබලා ගත යුතුය.
උදා:- විවිධ ජාතීන්ට අයත් ළමුන් ඉගෙනුම ලබන පාසල්, පාසල් අතර කීඩා, විවිධප්රසංග, ශිෂ්ය කඳවුරු, විවිධ උත්සාහ වැනි වැඩසටහන් ක්රියාත්මක කළ යුතුය.
මෙහිදී විෂයමාලා සම්පාදනයේදී හා ක්රියාත්මක කිරීමේදී එවන් අවස්ථා සම්පාදනය විය යුතුය . එමෙන්ම ඇතැම් පාසල්වල විවිධ ජන වර්ග ඉගෙනුම ලැබුවත් ඇතැම් පාසල්වල ඒ ඒ ජාතීන්ට පමණක් සීමා වී ඇත . ඒ නිසා ජාතීන් අතර සහයෝගය වර්ධනය කිරීමට අධ්යාපනය මුල් විය යුතුය. එහිදී
A.M.C අමරතුංග
HD/MED/16/17/005
ආර්ථික බලපෑම
සැමට අධ්යාපනය ලබා දීම හා සම අධ්යාපන සංකල්පය කොතෙක් වැදගත් වුවද අපේක්ෂිත මටිටමින් බොහෝ අවස්ථාවන්හි එවා කීයාත්මක නොවුණ බැව් පෙනේ. ප්රාතමික අවදියේ සිට විශ්ව විද්යාල උපාධිය ලබා ගැනීම දක්වා නිදහස් අධ්යාපනය ලබා ගැනීමේ අයිතිය තිබුණ ද දැනට පවතින ආර්ථික තත්ත්වය හා සමාජ ක්රමය සංවර්ධනාත්මක පසුතලයක් මේට නොසපයයි. අධ්යාපනයේ වරප්රසාදයන්ගෙන් උපරීම ඵල නෙලා ගැනීමට අතයවශය වුවද දිළිඳු ජනතාවට නොහැකි වී ඇත.
නව අධ්යාපන පර්තිසංස්කරණයන්හී පර්මුඛ ලක්ෂණයක් වන්නේ සෑමට අධ්යාපනය සලසාදීමේ හා සම අධ්යාපන අවස්ථා සලසා දීම කෙරෙහි යොමු කර ඇති අවසානයයි. නුගත්කම සහමුලින්ම තුරන් කිරීමට ශී ලංකා ආන්ඩුවක්රම වියවස්ථාව මගින් රාජ්ය ප්රතිපත්තියක් ලෙස පිළිගෙන ඇත.
බහු සංස්කෘතික රටක් වන ශී ලංකාවද එක්සත් ජාතීන්ගේ ළමා අයිතිවාසිකම් පර්ඥතියට අත්සන් තැබීමෙන් සියලු දරුවන්ට අධ්යාපන පහසුකම් ලබා දීමට රජය බැදී සිටි නමුත් එහි විෂමතාවයන් රාශීයක් දක්නට ලැබේ.
කුල භේද, පංති භේද, ජන වර්ගය වැනි
හේතු නිසා ශිෂ්යයින්ට අධ්යාපනයේදී නොලැබෙන අවස්ථා අවම කර ගැනීමට සියලු පාර්ශවකරුවන් වගබලා ගත යුතුය.
උදා:- විවිධ ජාතීන්ට අයත් ළමුන් ඉගෙනුම ලබන පාසල්, පාසල් අතර කීඩා, විවිධප්රසංග, ශිෂ්ය කඳවුරු, විවිධ උත්සාහ වැනි වැඩසටහන් ක්රියාත්මක කළ යුතුය.
මෙහිදී විෂයමාලා සම්පාදනයේදී හා ක්රියාත්මක කිරීමේදී එවන් අවස්ථා සම්පාදනය විය යුතුය . එමෙන්ම ඇතැම් පාසල්වල විවිධ ජන වර්ග ඉගෙනුම ලැබුවත් ඇතැම් පාසල්වල ඒ ඒ ජාතීන්ට පමණක් සීමා වී ඇත . ඒ නිසා ජාතීන් අතර සහයෝගය වර්ධනය කිරීමට අධ්යාපනය මුල් විය යුතුය. එහිදී
- හැම මානව කණ්ඩායමකටම ගරු කිරීම.
- සෑම දෙනාටම සම අවස්ථා ලැබීම .
- ඇති කර ගන්නා ලද වැරදි ආකල්ප වෙනස් කිරීමට .
- ශිෂ්යයි න් බල ගැන්වීමට.
- ගුරුවරුන්ගේ දැනුම යාවත්කාලීන කිරීමට.
- සෑම ළ මයකුටම වෙනස්කම්වලින් තොරතුරු සමාන අවස්ථා ලැබෙන අධ්යාපනයක් ලැබීමට.
ශ්රී ලංකාවේ පාසල් තුළ බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනයේදී ඉහත අවස්ථා කෙරෙහි අඩු අවධානයක් පවතින බවක් දක්නට හෙයින් පර්ජාතන්තවාදී මුලධර්මයන් හා වීශ්වාසයන් ආරක්ෂා කිරීම හා සංස්කෘතික බහුවිධවාදය නියෝජනය වන හා ඒකීයත්වය ඇති කිරීම, පර්ජාතන්තවාදී බව ආරක්ෂා කිරීම බහු සංස්කෘතික අධ්යාපනයෙන් සිදුවිය යුතුය.
- භාෂාව මිනිසුන් වෙන් කිරීමක් නොව මිනිසුන් එක් කරන පාලමක් විය යුතුය.
A.M.C අමරතුංග
HD/MED/16/17/005
No comments:
Post a Comment